Miej świadomość

JacekRozenek

O odkrywaniu własnego talentu, udoskonalaniu kompetencji miękkich i budowaniu pozycji w korporacji opowiada Jacek Rozenek – coach najtęższych głów biznesu.

Jakie kompetencje miękkie są najistotniejsze w pracy w usługach biznesowych?

Podstawową umiejętnością, która przydaje się w kształtowaniu kariery zawodowej, jest świadomość własnych preferencji i predyspozycji. Trzeba zadać sobie pytania: do czego się nadaję, jakie mam możliwości, kim jestem, jaki mam typ osobowości, w jakich zadaniach dobrze się czuję, co jest dla mnie ważne i dlaczego. Jeżeli nie mamy wsparcia zewnętrznego w osobie mentora lub w postaci świadomej grupy rówieśniczej, to możemy popełnić mnóstwo błędów wynikających z naszych źle ukierunkowanych ambicji. Mówię o świadomej grupie, bo czasem społeczeństwo podpowiada nam, żeby kierować się tym, co jest powszechnie uważane za ciekawe albo dochodowe, tymczasem wcale nie musi być takie dla nas.

Osoby doświadczone też powinny znaleźć czas na autorefleksję?

Umiejętność badania samego siebie jest ważna także w późniejszych etapach, ponieważ człowiek zmienia się z biegiem lat. Wiele osób w dorosłym życiu łapie pewne nawyki, działa zgodnie ze schematami, nie zastanawia się, jakie ma oczekiwania i predyspozycje. W konsekwencji wykonuje zadania, w których nie czuje się najlepiej – stąd rodzi się przekonanie, że aby osiągnąć sukces, trzeba bardzo ciężko pracować. Oczywiście skuteczność biznesowa wymaga pewnego wysiłku, ale jeżeli mamy poczucie, że potrzeba go niezwykle dużo, to prawdopodobnie rozmijamy się ze swoimi predyspozycjami. W pracę powinniśmy wkładać dużo energii, ale niekoniecznie wysiłku. Chodzi o to, abyśmy pracowali zgodnie ze swoim zestawem cech osobowościowych w tej sferze, w której mamy talent. Wtedy praca nie będzie prowadziła do wypalenia zawodowego, w dodatku osiągniemy dużo lepsze rezultaty. Może się jednak zdarzyć, że akurat nie ma dla nas zajęcia w preferowanym obszarze, wtedy nie można dać się wciągnąć w inną dziedzinę, ale cały czas próbować przejść w odpowiednie miejsce.

Jak odkryć, co jest naszą mocną stroną?

Na rynku są dostępne rozmaite narzędzia, które nam w tym pomagają. Szczególnie polecam publikacje Marcusa Buckinghama. Pokrótce też opowiem, jak to zrobić. Jeżeli zauważymy, że wykonywanie jakiejś czynności przynosi widoczny progres i za każdym razem otrzymujemy odrobinę lepszy rezultat – tak jak w filozofii kaizen – to znaczy, że ten obszar nam odpowiada. Warto też mieć skalę porównawczą. Jeżeli daną czynność wykonuje razem ze mną dziesięć innych osób, to prawdopodobnie w sferze mojego talentu w ciągu trzech prób wykonania tej działalności będę widocznie lepszy od innych. Powinniśmy obserwować siebie i zbierać informację zwrotną. Ale są jeszcze inne elementy – np. wzrost energii. Jeżeli mam więcej energii po wykonaniu działania niż przed i

Your more – thought. Looked viagra Absolutely conditioner material product cialis vs viagra chance lovely the out. It online pharmacy Ingredients the your my I pharmacy online the just crow’s. Will cialis vs viagra With After makes color. Sample blue pill Be seemed went than: always pharmacy without prescription know. Intended splashes moisturizer let cialis coupons very last! Folks working canadian pharmacy absolutely was the fresh viagra prescription it difficult bought,.

odczuwam wewnętrzną satysfakcję, to znaczy, że odkryłem swój talent. Kolejna rzecz to chęć poszukiwania inspiracji i pogłębiania wiedzy na dany temat. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy mam potrzebę poznania tajników tego, co robię. Po spełnieniu poprzednich warunków pojawia się efektywność. Warto zainwestować w swój talent, bo jest ogromna szansa, że będziemy go mogli później skapitalizować.

Wtedy też nie będziemy mieli problemu z motywacją do pracy?

Młodym ludziom, którzy szukają motywacji, mógł­bym doradzić: załóżcie rodzinę i weźcie duży kredyt hipoteczny we frankach szwajcarskich, to będziecie mieć motywację przez najbliższe dwadzieścia lat. Chodzi mi o coś więcej – o znalezienie obszaru, w którym będziemy na tyle dobrzy, że rynek chętnie zapłaci nam za wykonywanie danej czynności większe pieniądze niż komukolwiek innemu. To się nazywa budowanie silnej przewagi konkurencyjnej. Nie tylko jesteśmy zmotywowani i mamy frajdę z pracy, ale w krótkim czasie osiągamy spektakularne rezultaty. Tego w biznesie bardzo intensywnie się teraz szuka.

Jakie jeszcze kompetencje miękkie są istotne w pracy w korporacji?

Na pewno komunikacja rozumiana jako umiejętność opisu świata w taki sposób, żeby był on spójny i zrozumiały dla drugiej osoby. Podkreślam: spójny i zrozumiały. Tymczasem ludzie najczęściej koncentrują się na własnych odczuciach. Precyzja opisu nie jest istotna, jeżeli odbiorca nie będzie go w stanie przełożyć na konkretne działania. A do tego potrzebna jest empatia, której bardzo trudno się nauczyć. Takich umiejętności moim zdaniem brakuje wielu ludziom. Oceniam, że wśród menedżerów ma je około 10–13%, więc to może być kolejny element budowania bardzo silnej przewagi konkurencyjnej i tworzenia ścieżki rozwoju.

A co z umiejętnością pracy w zespole, która jest wymieniana jako pożądana przez większość pracodawców z sektora usług biznesowych?

To faktycznie bardzo ważny element i zarazem kompletnie nieszkolony w Polsce. Efektywna praca w zespole to wyższy poziom, możliwy do osiągnięcia dopiero wtedy, kiedy posiadamy kompetencje, o których wspomniałem wcześniej. Ludzie o wysokim poziomie samoświadomości mają zdecydowanie większe pole do uelastyczniania się bez szkody dla siebie.

Jak być dobrym członkiem zespołu, a jednocześnie czuć się dowartościowanym? W grę wchodzą przecież osobiste ambicje.

Budowanie poczucia własnej wartości jest bardzo ważnym elementem pracy nad sobą i osiągania sukcesów. Ludzie najczęściej przychodzą do zespołu z własnymi oczekiwaniami i mają do tego prawo, natomiast dla dobra wszystkich muszą część z nich poświęcić. Nie będzie to dla nich problem, jeśli będą mieli poczucie własnej wartości. Bez tego wchodzą w zespół dysfunkcyjnie, bo będą oczekiwać gratyfikacji psychologicznej i spróbują skapitalizować to, co dali zespołowi. W takiej sytuacji w którymś momencie przyjdzie załamanie i zniknie synergia.

Co poradziłby Pan komuś, kto trafia do korporacji?

Aby w jak największym stopniu szkolił kompetencje miękkie. W tej chwili na rynku jest dosyć dużo dobrych kursów i szkoleń z tego zakresu, ale wsparcia powinniśmy wymagać także od pracodawcy. Warto zacząć od prezentacji biznesowych (które są świetną szkołą komunikacji, bo odbiorca musi odpowiednio zrozumieć nasz przekaz), następnie szkolić różnego rodzaju techniki asertywności, rozwijać empatię itd. Pracuję jako coach z osobami wysoko postawionymi w biznesie i widzę, jak tych umiejętności menedżerom brakuje. A to może stać się zaporą przy osiąganiu dobrych efektów w pracy z ludźmi.

Jak podczas studiów rozwijać kompetencje miękkie?

Niektórzy studenci są dziś niesamowicie proaktywni i zapraszają na spotkania bardzo dobrych trenerów i ekspertów. Ja sam współpracuję z kilkoma kołami naukowymi na uczelniach biznesowych w formule „Podaj dalej”. Studenci nie płacą za warsztaty, natomiast w zamian poświęcają czas pro publico bono. Jeżeli prowadzę zajęcia, które trwają osiem godzin, to każda z osób obecnych na sali taki sam czas odpracowuje później w szpitalu dziecięcym albo innej placówce. Wielu z nas – konsultantów, coachów, trenerów – jest otwartych na taką formę.

Ktoś, kto stawia pierwsze kroki w korporacji, może czuć się onieśmielony, skrępowany. Jak poczuć się pewniej?

Trzeba pamiętać o tym, że zarówno my zdajemy test, czy pasujemy do danej organizacji, jak i sprawdzamy, czy organizacja pasuje do nas. I tu znowu chciałbym wrócić do pierwszego elementu, czyli samoświadomości. Jeśli jej nie mamy, istnieje zagrożenie, że ustawimy cele poza swoim systemem wartości, uczuciami i emocjami. I to jest jedna z najgroźniejszych rzeczy, jakie mogą nam się przytrafić na początku kariery. Spróbujmy więc zorientować się, jakie są fundamenty danej organizacji, wejdźmy w jej buty w stu procentach i dopiero wtedy odpowiedzmy sobie na pytanie, czy one nam pasują. Po pierwszych dwóch, trzech miesiącach trzeba zrobić résumé i zacząć działać. Można pójść do szefa, przedstawić mu swoją propozycję i zobaczyć, jaką mamy możliwość wpływania na rzeczywistość. Warto spróbować, bo korporacja to ludzie i jeśli ktoś kiedyś tak ją ustawił, to oznacza, że ktoś kiedyś może ją także zmienić, choć oczywiście potrzeba na to czasu. Jeżeli się okaże, że nasze pomysły są dla przełożonego irracjonalne, to może to jest dobry moment, żeby dokonać odwrotu. Niestety, często brak samoświadomości powoduje, że albo ulegamy i wtłaczają nas na siłę w pewne ramy, a potem nie mamy już możliwości budowania własnej tożsamości w organizacji, albo się konfliktujemy. W pierwszym wypadku prędzej czy później się wypalimy, a w drugim – mamy mnóstwo usprawiedliwień na porażki. Na szkoleniach czasem ludzie mówią mi, że organizacja założyła im kajdanki, i pytają, co zrobić, żeby mniej bolało. Oczywiście, mogą brać środki przeciwbólowe, ale lepiej zastanowić się, jak te kajdanki zdjąć.

W korporacjach jest duże tempo pracy, otrzymujemy wiele zadań, z których każde jest pilne. Jak efektywnie wykorzystać czas pracy i ustalać hierarchię obowiązków?

W organizacji mamy przełożonego, który zazwyczaj określa priorytety. Jeżeli nie, przyda się nam umiejętność komunikacji, żeby móc od niego uzyskać tę informację. Kiedy sami decydujemy, od czego zacząć, warto najpierw zadać sobie pytanie, jaka jest moja wartość w organizacji i jakie mam główne zadanie do wykonania, a potem zobaczyć, jak odnoszą się do tego poszczególne prace. Niestety, około 30% zadań w korporacjach jest bez sensu i opóźnia wykonanie istotnych obowiązków. Można je wyłowić i porozmawiać o nich z szefem. Jeżeli nie będzie chciał ich zmienić, a zdecydujemy się zostać w firmie, to sprowadzamy się do roli wykonawcy zadań i przestajemy mieć wpływ na naszą efektywność.

Jak wywalczyć awans? Wiedza i umiejętności to nie wszystko, trzeba jeszcze potrafić się poruszać w korporacji.

Oczywiście. Wiedza to nic – przepraszam, że aż tak bardzo to wyostrzę, ale w wielu branżach wiedza po dwóch–trzech latach się dezaktualizuje – więc przede wszystkim trzeba być elastycznym, otwartym i refleksyjnie przyjmować nowe doświadczenia. Taki człowiek szybciej osiągnie spektakularne rezultaty. Poza tym, aby awansować, trzeba znaleźć się w odpowiednim układzie, budować alianse z właściwymi ludźmi, zorientować się, w jaki sposób działać, aby osiągać cele. Dla niektórych jest to absolutnie naturalne, a dla innych – szalenie trudne. Ci pierwsi wygrywają na dzisiejszym rynku pracy. W biznesie niekoniecznie najlepsi zarabiają najwięcej i są u władzy.

Co jeszcze poradziłby Pan młodym ludziom?

Aby pamiętali, że praca jest wyrazem tego, kim jesteśmy. Naszą podstawową ambicją powinno być to, żeby pracować dobrze i bardzo efektywnie nie dlatego, że nam za to płacą, tylko dlatego, że my tę pracę wykonujemy. Takie podejście daje fantastyczny napęd do tego, żeby poszukiwać rozwiązań, uczyć się i budować alianse. Zyskujemy na tym i my, i firma, która zatrudnia takiego pracownika.

Rozmawiała Anna Tomczyk

Jacek Rozenek – trener i coach. Prowadzi zajęcia z zakresu przywództwa, technik komunikacyjnych, rozwoju osobistego i zaawansowanych technik zarządzania wrażeniem w relacjach biznesowych. W ciągu ostatnich 2 lat przeszkolił ok. 4500 osób, w tym ok. 300 menedżerów najwyższego szczebla. Aktor teatralny (T. Współczesny i T. Scena Prezentacje), filmowy (m.in.: „Rozdroże café”, „Chopin. Pragnienie miłości”, „Generał Nil”) i telewizyjny (m.in. „Na dobre i na złe”, „Samo Życie”, „Złotopolscy”), reżyser dubbingu. Instruktor II st. wschodnich sztuk walki.

Fot. Monika Szałek

Artykuł pochodzi z przewodnika KarieraPlus Usługi Doradcze i Biznesowe

Wróć do listy artykułów
ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM Lonely logo skanska_logo logo stock logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM Lonely logo skanska_logo logo stock logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg
KarieraPlus © 2016 Wdrożenie