Przedsiębiorczość potrzebna od zaraz

shutterstock_131686721

Samodzielność, zdolność do przekwalifikowania się lub samozatrudnienia pomagają odnaleźć się na dynamicznym rynku pracy.

Posiadasz cechy takie jak: innowacyjność, kreatywność i otwartość? Jesteś skuteczny i efektywny i nie boisz się brania odpowiedzialności za swoje czyny? Porażka to dla ciebie nie koniec świata, ale kolejne cenne doświadczenie, z którego możesz czerpać wiedzę? Świetnie! To ważne zarówno w pracy na etat, jak i w prowadzeniu własnej firmy. Może się odważysz i zaczniesz działać na swoje konto?

– Statystyki pokazują, że w ubiegłym roku dziennie powstawało 1200 firm. To bardzo dużo. Polacy coraz częściej decydują się na prowadzenie własnych działalności, choć wciąż odstraszają wysokie koszty, brak środków czy odpowiedniego know-how. Zmienia się także etos przedsiębiorcy – ktoś, kto ma firmę, często jest doceniany i postrzegany jak człowiek sukcesu. W niepamięć odchodzi pogardliwe, znane z poprzedniego systemu określenie „prywaciarz” – twierdzi Mateusz Maik, dyrektor AIP na Śląsku.

Jak wyglądają statystyki, jeśli chodzi o młodych? Zaledwie 3,3% studentów i absolwentów może pochwalić się doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczej. Prawie połowa z nich uważa, że umiejętności zdobyte w trakcie pracy na własny rachunek są przydatne – wynika z międzynarodowego badania Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy”. Według danych umieszczonych w raporcie bycie przedsiębiorcą nie jest popularnym celem zawodowym Polaków. Studenci, którzy myślą o założeniu w przyszłości własnej działalności, chcą ją poprzeć doświadczeniami zdobytymi na etacie. Jednak liczba startupów rośnie zarówno w dużych, jak i mniejszych ośrodkach akademickich. Młodzi ludzie próbują swoich sił w rodzimych interesach lub wprowadzają w życie własne projekty, np. korzystając z pomocy Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości. Warto też zorientować się, jakie programy rządowe lub fundusze unijne są przeznaczone na wspieranie aktywności gospodarczej.

Wyniki badania Deloitte pokazują, że prowadzenie własnego biznesu to głównie domena mężczyzn. Jednak w ocenie własnych kompetencji zarówno panie jak i panowie osiągnęli podobne noty. Przedsiębiorczość kobiet ma ogromny potencjał. Ponad połowa bezrobotnych bądź nieaktywnych zawodowo pań rozważa założenie swojej działalności. Jak mówi dyrektor AIP na Śląsku Mateusz Maik: Polki od kliku lat uchodzą za jedne za najbardziej przedsiębiorcze w Europie. W ubiegłym roku na 10 nowych firm, które powstawały w Polsce, cztery zakładały kobiety („Puls Biznesu”). Wśród właścicieli startupów działających w AIP Śląsk zarówno kobiety, jak i mężczyźni odnoszą sukcesy.

Przedsiębiorczość nie jest cechą wrodzoną, a postawą życiową, którą warto realizować nie tylko w biznesie, ale i w codziennych czynnościach. Dostrzeganie szans czy zagrożeń, podejmowanie szybkich decyzji i trudnych wyborów – tego można się nauczyć, choć czasem jest to nauka na błędach. Aby zrealizować własny pomysł na biznes potrzeba odrobiny chęci, szczęścia i samozaparcia. Czy się uda? Nie dowiesz się, dopóki nie spróbujesz.

 

Olga Kalecińska

Wróć do listy artykułów
ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM Lonely logo skanska_logo logo stock logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM Lonely logo skanska_logo logo stock logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg
KarieraPlus © 2016 Wdrożenie