Przejrzeć kandydata na wylot

shutterstock_110330690  2

Testy rekrutacyjne to popularna metoda selekcji kandydatów do pracy w korporacjach. Są uważane za miarodajne, obiektywne i pozwalają porównać kompetencje potencjalnych pracowników.
Czego możesz się spodziewać?

Testy predyspozycji

Umiejętność analizy danych i zdolność do wyciągania logicznych wniosków są dla kandydatów w konsultingu i usługach biznesowych kluczowe. Tego typu kompetencje stanowią podstawę efektywnej pracy w wymienionych branżach, więc możesz mieć pewność, że potencjalny pracodawca dobrze sprawdzi twoje predyspozycje, zanim zaproponuje ci zatrudnienie. W tym celu używa się najczęściej specjalnych testów (firmy przygotowują je indywidualnie lub korzystają z gotowych aplikacji, np. firmy SHL).

Testy mogą sprawdzać zarówno umiejętność czytania ze zrozumieniem i wyciągania odpowiednich wniosków w oparciu o informacje tekstowe (testy werbalne), jak i odczytywania i interpretacji danych liczbowych (testy numeryczne). W przypadku tych pierwszych najbardziej typowym zadaniem jest określenie na podstawie krótkiego artykułu, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, fałszywe czy też nie da się tego stwierdzić. W testach numerycznych zmierzysz się z kolei z koniecznością odczytania konkretnych danych liczbowych z wykresów i tabel lub przeprowadzenia prostych obliczeń.

Największa trudność tego typu testów jest związana z presją czasu. Prostych zadań jest wiele, a na wykonanie każdego z nich masz zaledwie kilkadziesiąt sekund. W dodatku instrukcje są często bardziej skomplikowane niż same zadania, trzeba więc szybko odczytywać i właściwie interpretować polecenia. Osoby, które już zdawały takie testy, radzą, by nie zatrzymywać się na zadaniach sprawiających trudność – lepiej je ominąć i ewentualnie wrócić do nich na końcu.

Testy językowe

Rekruterzy działający w branży usług biznesowych i konsultingu często powtarzają, że łatwiej jest przekazać kandydatom (nawet od zera!) niezbędną wiedzę profesjonalną i przygotować ich do wykonywania konkretnych obowiązków, niż nauczyć języka obcego. Tymczasem praca w branży wymaga, często biegłej, znajomości języka, niezbędnej nie tylko w kontaktach z zagranicznymi klientami, ale też umożliwiającej dostęp do raportów, opracowań i szkoleń. Najczęściej sprawdzany jest oczywiście angielski, ale wiele firm poszukuje także kandydatów ze znajomością innych języków, nawet tak egzotycznych jak koreański czy japoński.

Testy językowe stanowią więc najczęściej jeden z pierwszych, bardzo ważnych etapów procesu rekrutacyjnego. Badają zasób słownictwa (zarówno ogólnego, jak i specjalistycznego), znajomość gramatyki, umiejętność pisemnego komunikowania się w języku obcym, a także rozumienie tekstu pisanego i nagranych wypowiedzi. Mogą mieć formę zamkniętą (typowo testową) lub otwartą (w której kandydat samodzielnie musi tworzyć materiały na zadany temat). Coraz częściej wypełnia się je on-line, dzięki czemu wyniki dostępne są od razu. W niektórych firmach, zamiast klasycznego testu, możesz otrzymać zadanie napisania e-maila do kontrahenta bądź przygotowania krótkiej prezentacji w określonym języku.

Testy zadaniowe

Testy zadaniowe nazywane są inaczej „próbkami pracy”. Pozwalają zweryfikować deklaracje z CV, ocenić przygotowanie zawodowe i tzw. umiejętności twarde kandydata. Jeśli na wymarzonym stanowisku oczekuje się od ciebie np. biegłego posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym, przygotuj się na to, że w czasie rekrutacji pracodawca sprawdzi, jak sobie radzisz z tabelami przestawnymi i tworzeniem makr.

Rodzaj testów zadaniowych jest oczywiście uzależniony od zakresu obowiązków, jaki miałby ci zostać powierzony. Firma niekoniecznie musi sprawdzać znajomość konkretnych programów; może też poprosić o napisanie pisma, przygotowanie analizy lub prezentacji.

Testy psychometryczne

Pracodawcy, oprócz umiejętności przyszłych pracowników, chcą ocenić także cechy ich osobowości. To pozwala im sprawdzać, czy kandydat poradzi sobie z konkretnym typem zadań i czy wpasuje się w zespół, do którego ma trafić. Testy psychometryczne, które wykorzystuje się do pomiaru m.in. kreatywności czy zdolności przywódczych, to takie, w których nie ma jednej poprawnej odpowiedzi, choć oczywiście od interpretacji całości zależy ocena, czy dany kandydat wpasowuje się w poszukiwany profil. Nie staraj się jednak przewidywać, jakich odpowiedzi oczekuje pracodawca i nie koloryzuj! Twórcy kwestionariuszy wiedzą, że respondenci mogą próbować manipulować wynikami, więc testy sprawdzają konkretne cechy na wiele sposobów i zawierają pytania z grupy nazywanej „skalą kłamstw”. Zbyt wysokie wyniki na tej skali wskazują na zakreślanie nieprawdziwych odpowiedzi i powodują, że cały wynik nie nadaje się do dalszej interpretacji.

Praktyka czyni mistrza

Masz zaproszenie na testy i przyszedł czas, kiedy zaczynasz się nimi stresować? Pamiętaj, że rozwiązywanie testów można ćwiczyć! Poszukaj w Internecie przykładowych zadań i oswój się z ich specyfiką – zyskasz kilka minut, które w przeciwnym razie przepadną, zanim zorientujesz się, jak podejść do wypełniania kwestionariusza. To naprawdę pomaga – szacuje się, że wykonanie trzech pełnych testów w warunkach zbliżonych do realnych pozwala osiągnąć lepszy wynik podczas właściwego sprawdzianu. Koniecznie zobacz też, czy firma, do której chcesz trafić, nie radzi (np. na stronie karierowej), jak się przygotować do poszczególnych etapów procesu rekrutacji.

Tuż przed „dniem zero” dobrze się wyśpij i pozytywnie nastaw. Pamiętaj, że przed rozpoczęciem testu rekruterzy także udzielą pewnych wskazówek, których należy się trzymać. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pytaj. W końcu od tego może zależeć twoja kariera.

Artykuł pochodzi z przewodnika KarieraPlus Usługi Doradcze i Biznesowe 

Wróć do listy artykułów
ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM Lonely logo skanska_logo logo stock logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM Lonely logo skanska_logo logo stock logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg
KarieraPlus © 2016 Wdrożenie