Staże i praktyki – być albo nie być studenta?

shutterstock_124546942 (Kopiowanie)

Jeszcze kilka lat temu mówiło się o ogromnej wadze wykształcenia w planowaniu wymarzonej kariery zawodowej. Dzisiaj pojawiają się już dziedziny, w których nie jest ono tak ważne jak doświadczenie. Pracodawcy oczekują od kandydatów konkretnych umiejętności.

Podejmowane studia nadal są istotnym czynnikiem przy wyborze odpowiednich kandydatów, order jednak potrzeba również czegoś, co wyróżni kandydata spośród innych. Tym „czymś”, może być właśnie wcześniej zdobyte doświadczenie. A w jaki sposób mogą je zdobyć studenci i świeżo upieczeni absolwenci? Firmy oferują im staże i praktyki.

Większość studentów korzysta z szansy na poszerzenie swoich umiejętności – 88% odbywa lub odbyło praktyki w trakcie studiów. W większości przypadków odpowiadają one wybranemu profilowi, chociaż co 10 badany podejmuje pracę nie związaną z profilem, w którym się kształci. Najczęściej zdarza się tak w przypadku osób studiujących na kierunkach humanistycznych i przyrodniczych.

Czy po stażu można być pewnym sukcesu w swojej dziedzinie? Na pewno pomaga on w zdobyciu doświadczenia, co potwierdza 70% przebadanych. Studenci zwracają uwagę, że dzięki praktykom mogą rozwinąć nie tylko kompetencje merytoryczne (wskazało na to 50% respondentów), ale też kompetencje „miękkie” (zdanie ponad 30%). Blisko jedna piąta badanych otrzymała propozycję pracy w firmie, w której odbywała staż lub praktykę[1].

W oczach studentów staże i praktyki są więc szansą na zdobycie doświadczenia, nowych kompetencji, a czasami także na znalezienie pierwszej pracy. Jak patrzą na nie pracodawcy? O tym, co mogą zyskać studenci i o wymaganiach stawianych przed kandydatami opowiada Aneta Wieliczko z Wyborowa Pernod Ricard.

W jakich obszarach studenci mogą zdobywać doświadczenie w firmie Wyborowa Pernod Ricard?

Oferta jest naprawdę szeroka – oferujemy staże w Dziale Marketingu, Sprzedaży, Wsparcia Sprzedaży, Finansów czy HRu.

Jakie wymogi muszą spełniać potencjalni kandydaci, aby aplikować do programu stażowego?

Wyborowa Pernod Ricard jest firmą międzynarodową, więc oczywistym wymogiem jest znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację.

Jest również firmą z branży FMCG, czyli opierającą się na sprzedaży towarów szybko rotujących i charakteryzującą się dużą dynamiką. To określa profil osobowy poszukiwanych kandydatów – szukamy osób, które odnajdą się w środowisku częstych zmian, które lubią działać i są otwarte na nowe wyzwania. Takich, które w pełni angażują się w powierzone im zadania i potrafią do nich podejść w innowacyjny, nietuzinkowy sposób.

Nie bez znaczenia jest również dla nas sposób, w jaki kandydaci chcą realizować postawione przed nimi zadania. Nasza firma słynie z „conviviality”, czyli serdecznej atmosfery, którą tworzą pracownicy. Dlatego cenimy osoby, które potrafią tworzyć dobre relacje oparte na zaufaniu i poszanowaniu indywidualności drugiego człowieka.

Czy studenci II, III roku mają szansę, aby odbyć staż w firmie?

Ze względu na dużą odpowiedzialność powierzanych stażystom projektów, szukamy osób, które mogą poświęcić kilkadziesiąt godzin w tygodniu na ich realizację. Z doświadczenia wiemy, że zaangażowanie w zajęcia na uczelni nie pozwala na poświęcenie tyle czasu studentom początkowych lat. Dlatego kierujemy nasz program głównie do osób studiujących na IV i V roku oraz absolwentów.

Jakie korzyści dla stażystów płyną z uczestnictwa w programie stażowym?

Korzyści dla stażystów jest naprawdę bardzo wiele – począwszy od możliwości przeżycia wyjątkowej przygody w świecie międzynarodowych marek, współpracy z bardzo otwartymi ludźmi w naprawdę serdecznej atmosferze, poprzez możliwość realizowania samodzielnych projektów z obszaru własnych zainteresowań, aż po wsparcie dwóch Mentorów: Merytorycznego, który wprowadza w arkana biznesu oraz z Działu HR, który zapoznaje ze sposobem pracy i kulturą organizacji. Wszystko to sprawia, że w trakcie rocznego stażu zdobywa się praktyczną wiedzę i umiejętności, które potem z powodzeniem będą owocować w dalszym życiu zawodowym.

Warto przy tym podkreślić, ze staż w Wyborowa Pernod Ricard jest płatny, co na pewno ma znaczenie w pierwszych krokach życia zawodowego.

Czy program stażowy jest rozwiązaniem, które odpowiada na aktualne zapotrzebowanie rekrutacyjne?

Program stażowy „Dobry start procentuje!” powstał z myślą o wspieraniu młodych ludzi w zdobywaniu przez nich doświadczenia zawodowego poprzez przydzielanie im indywidualnych, samodzielnych projektów. I to jest jego podstawa. Zależy nam, aby w trakcie jego trwania nasi stażyści mogli nauczyć się jak najwięcej z obszaru, który ich interesuje i z którym wiążą swoją dalszą karierę. Nie wymagamy wcześniejszego doświadczenia zawodowego. Wierzymy, że u nas zdobędą umiejętności i robimy wszystko, aby im w tym pomóc.

Czy stażyści mają szansę na zatrudnienie po okresie stażu?

Wszystkie osoby, które zakończą staż mogą brać udział w aktualnie prowadzonych projektach rekrutacyjnych. Miesięcznie prowadzimy ich około 6, w różnych obszarach działalności firmy, co daje możliwość stałego zatrudnienia.

Rozmawiała Lidia Robakowska

[1] Pracuj.pl, Studenci i absolwenci na rynku pracy, 2014

Wróć do listy porad
ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM logo-6 Lonely logo skanska_logo logo stock NA STRONE(01) logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg k-csr-masters-1200x428 ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM logo-6 Lonely logo skanska_logo logo stock NA STRONE(01) logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg k-csr-masters-1200x428
KarieraPlus © 2017 Wdrożenie