Zapanuj nad czasem

iStock_000010393202XLarge

Według Eurostatu Polacy pracują rocznie 1937 godzin. Oznacza to, że zajmujemy drugie miejsce w Europie i że pracujemy więcej niż statystyczny Japończyk, uważany za wzór pracowitości. Niestety nie idzie to w parze z wysoką efektywnością. Nasza wydajność jest niższa o 67% od standardów UE. Czy można zapanować nad czasem przeciekającym nam przez palce?

Listy i kalendarze

Najprostszym rozwiązaniem, cheap stosowanym od wieków jest przelewanie swoich obowiązków na papier. Pomaga to poukładać myśli i o niczym nie zapomnieć. Niektórzy robią sobie listy „To-do”, inni wykorzystują kalendarze i notesy. Nie raz byłam pod ogromnym wrażeniem ich prowadzenia. Podkreślenia ważnych wydarzeń, używanie innych kolorów do zapisywania spotkań – wydaje się, że niektórym taka forma zarządzania sobą w czasie nie tylko układa dzień, ale i daje trochę frajdy. Ja niestety miewam z takim rozwiązaniem jeden problem… Zapominam o zabieraniu ze sobą kalendarza i notesu…

Triki i techniki

Innym rozwiązaniem jest stosowanie pewnych trików i technik. Jest ich mnóstwo. Napisano na ich temat potężną liczbę książek i artykułów. Wpisanie w Google hasła zarządzanie sobą w czasie skutkuje otrzymaniem ponad 460 tys. wyników, duża część z nich to porady i opisy konkretnych działań, które można podjąć. Ja osobiście preferuję proste techniki. Jedną z nich jest np. Pomodoro. Nazwa wzięła się od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Cirillo, autor metody, w pierwszym kroku radzi stworzenie listy zadań i uporządkowanie ich według ważności. Wybieramy pierwsze zadanie i ustawiamy czasomierz kuchenny na 25 minut. W ciągu tych 25 minut nie możemy przerywać pracy, potem czeka na nas 5-minutowa, a po czterech Pomodoro, dłuższa przerwa. Jeżeli jakieś zadanie zajmuje nam mniej niż 25 minut, trzeba dołożyć do niego inne, krótsze. I w drugą stronę – jeśli coś zajmie więcej czasu – trzeba to podzielić na kilka mniejszych Pomodoro. Proste? Raczej tak. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na: http://pomodorotechnique.com/ . Nie warto się też poddawać, jeśli nie ma się w domu lub pracy czasomierza w kształcie tytułowego pomidora – telefon z alarmem wystarczy.

Ratunek z telefonu

Innym ciekawym i wygodnym narzędziem są aplikacje mobilne, ułatwiające zaplanowanie dnia. Jedną z nich jest np. Wunderlist. Prosta aplikacja, pozwala poukładać sobie wszystkie obowiązki. Dodatkowo daje nam możliwość podzielenia się zadaniami ze współpracownikami. Przejrzystą i przyjazną w użyciu komórkową wersją listy spraw do załatwienia jest też Any.do. New York Times uznał ją za jedną z 10 aplikacji, które koniecznie trzeba mieć. W pewnym sensie rozwiązania mobilne są  ratunkiem dla tych, którzy tak jak ja, zapominają kalendarza. O telefonie jednak wciąż pamiętam.

Nie dajmy się zwariować

Mądre zarządzanie sobą w czasie jest potrzebne, a możliwości do wyboru mnóstwo, tutaj opisałam jedynie kilka. Można dzięki nim zrealizować więcej zadań albo po prostu w końcu odpocząć. Ale nie dajmy się zwariować z planowaniem najmniejszych szczegółów, bo to może z kolei odnieść odwrotny efekt.

Lidia Robakowska

Wróć do listy porad
ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM logo-6 Lonely logo skanska_logo logo stock NA STRONE(01) logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg k-csr-masters-1200x428 ABB_logo ATOS budimex_rgb logo Corning_301Blue_BoxLockup_WhiteLogo_Solid_6in logo-fp GFT_Gobo_slide_Logo_rz_RGB grasz-logo-cmyk Mondelez International Logo GM logo-6 Lonely logo skanska_logo logo stock NA STRONE(01) logo Tesco11 UBS_semibold_RGB_obszar Unilever.svg k-csr-masters-1200x428
KarieraPlus © 2017 Wdrożenie